Gabinet weterynaryjny

Na Szczęśliwej 

Porady
  Nie dla psa czekolada
Dla wielu z nas czekolada to cudowna rzecz, która potrafi umilić posiłek, poprawić humor i
być po prostu smakołykiem . Wiele osób właśnie z tych powodów chciałoby dzielić się nią ze
swoimi pupilami. Niestety, u psów czekolada może spowodować ostre zatrucie prowadzące
nawet do śmierci.

Przyczyną takiego zatrucia jest substancja zawarta w czekoladzie zwana teobrominą. Występuje naturalnie w kakao, między innymi rozszerza naczynia wieńcowe.
Może prowadzić do arytmii serca i ewentualnie - do zapaści. O ile u człowieka po zjedzeniu czekolady nie nastąpi zatrucie, o tyle u psa może do tego dojść, gdyż organizm zwierzęcia
nie jest w stanie szybko metabolizować teobrominy. Pierwszymi objawami zatrucia są: wymioty, biegunka, wzmożone oddawanie moczu i drżenie mięśni. Później dochodzi do
przyśpieszenia oddechu, arytmii serca, ogólnych drgawek, zapaści, a nawet śmierci
zwierzęcia. Aby doszło do zatrucia, pies musiałby zjeść około 90-250mg teobrominy
na 1 kilogram masy ciała. Zawartość teobrominy w czekoladzie sięga 1,5 – 2 % . Mówiąc
prościej, jedna 200 g tabliczka czekolady jest potencjalnie śmiertelna dla
20-kilogramowego psa! A przecież psy mogłyby jeść czekoladę w ilościach dużo większych ☺

Jeżeli zauważymy, że nasz pies ukradł znaczącą ilość czekolady, nie ma na co czekać.
Trzeba niezwłocznie udać się do lekarza weterynarii. Wczesne rozpoczęcie leczenia daje
szansę na pomyślne rokowanie.

  Nie dawaj psu paracetamolu ani ibuprofenu


Ze względu na swoje działanie przeciwbólowe i przeciwgorączkowe, oraz łatwą dostępność, właściciele psów i kotów bez konsultacji z lekarzem weterynarii podają swoim pupilom paracetamol lub ibuprofen. Nie zdają sobie sprawy, że te leki mogą powodować ostre zatrucia u psów i kotów.

Do zatrucia paracetamolem może dojść już po jednorazowym zażyciu leku, lub na skutek wielokrotnego podawania, a co za tym idzie, jego kumulacji w organizmie. Obecnie w
Polsce nie ma ŻADNEGO zarejestrowanego leku weterynaryjnego zawierające te
substancje.

Objawy zatrucia paracetamolem związane są z uszkodzenia wątroby. Obserwuje się
początkowo osłabienie, osowiałość, wymioty, obniżenie temperatury ciała, żółtaczkę,
obrzęk twarzy lub obwodowych części kończyn, a nawet śmierci.

Ibuprofen z powodu wywołania wrzodów i perforacji żołądka nie jest stosowany w
weterynarii. Obecnie dostępne są bezpieczniejsze leki weterynaryjne wykazujące działanie
przeciwzapalne, przeciwbólowe i przeciwgorączkowe.

Toksyczne działanie ibuprofenu może doprowadzić do owrzodzenia śluzówki żołądka, oraz
do ostrej niewydolności nerek, a objawy takiego zatrucia to m.in.: nudności, biegunki,
krwawe wymioty, spadek ciśnienia krwi oraz drgawki.

Rokowanie w przebiegu tych zatruć nie zawsze jest pomyślne, gdyż często właściciele zbyt
późno zgłaszają się ze swoimi pupilami. Należy pamiętać, aby zawsze przed podaniem
każdego leku naszym zwierzętom skonsultować się z lekarzem weterynarii.